Wednesday, March 28, 2012

MENGAJAR & MENDIDIK

Hari ini aku terdetik untuk menulis perkara ini. Hari ni genap sudah sebulan aku bekerja di sekolah ini. Dan macam-macam pengalaman juga aku dapat di sini, pahit dan manis. Firstly aku nak kongsi manusia sekarang sangat susah nak jaga hubungan sesama manusia. Aku senyum tapi macam sinis jer pandangan insan-insan lain. Nasib baik la aku belajar kaunseling, ada la konsep penerimaan tanpa syarat. Tapi macam ni ker umat akhir zaman. Mereka datang ke sekolah untuk menuntut ilmu. Sebagai guru kita kena mengajar serta mendidik. Bukannya mencerca dan menghina. Aku tahu aku masih muda untuk membicarakan soal ini, Tapi inilah realiti tiga buah sekolah yang telah aku bekerja. Nak cari cikgu memang ramai tetapi tak ramai yang betul-betul menjalankan tanggungjawabnya. Masih ramai yang menilai dari sudut dan ganjaran.
         Pendidik wajib memandang tinggi kepada profesionnya sendiri. Jangan kesal kalau diri tidak dihargai tetapi kesalnya kalau diri benar-benar tidak berharga. Maksudnya, pendidik mesti ada harga diri yang tinggi. Barulah boleh berjaya menjadi pendidik. Ganjaran pahala bukan sekadar laba. Penilaian Allah bukan hanya penilaian manusia. Jika tidak pendidik hanya akan "mengajar bukan mendidik". Dan hasilnya pelajar hanya tahu... tetapi tidak sedar. (Pahrol Mohd Juoi).


No comments: