Tuesday, December 28, 2010

MSK AMBILAN DISEMBER SESI 2010/2011


ni jer gambar teman masa hari pendaftaran pelajar baru intake disember 2010.. hukhuhkhuk...
ni jer gambar teman masa hari pendafaran pelajar baru intake disember.. hukhukhuk...

Wednesday, December 8, 2010

PerJuaNgaN Di MeDan PeRaNg TeLah BeRMuLa...

Assalamualaikum semua.. Dikesempatan yang masih ada ni.. dan la sikit saya nak bercoleteh sedikit sebelum saya masuk ke medan perang... hahahaha... leh caya ker.. sebenarnya tak lama lagi saya akan masuk fasa kem tahunan PALAPES UPSI 2010 yang terakhir la kiranya ni... huuuhu... tak sabar.. tapi macam penghabisan yang susah ditamatkan... mula fasa kem pada 10 Dec 2010 hingga 25 Dec 2010..  Masa kem ni macam-macam yang saya akan lalui seperti ujian kawad, ujian senjata, ujian bertulis, ujian baca peta, ujian baca perintah dan lain2 lagi.. Tapi ni semua adalah pengalaman yang mungkin tak boleh dijual beli dan susah untuk dimilki dan dilupai.. Walaupun saat ini berjauhan dari keluarga tersayang namun saya tetap tabahkan hati.. Sedangkan kawan-kawan yang lain sedang seronok bercuti bersama-sama keluarga di rumah. Namun ini juga pengorbanan bagi saya..
Okeylah... cukup di sini.. nanti teman sambung citer lagi..

PuTeRiKu SaYaNG....


Lembut mu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati


Disebalik bersih wajah mu disebalik tabir dirimu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada Ilahi
Berpegang pada janji yang mengabdikan diri


Malu mu makhota yang tidak perlukan singgahsana
Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri


Ketegasan mu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya
Cinta Setelah Nikah Cinta Dambaan Hati
www.murabbi.net
Dihantar Oleh : musafir
Editor: KAKLONG



Sungguh indah ciptaan Tuhan
Jodoh dan pertemuan ditentukan
Indah tika dua jiwa dipertemukan
Dalam redha yang diperkenankan
Pertemuan yang dinantikan
Sekian lamanya oleh dua insan


Pertemuan yang tidak dirancang
Mahupun di ada-adakan
Tidak diduga mahupun diteka-teka
Segalanya dalam pengetahuanNya
Tuhan yang Maha Esa



Bila dua jiwa ada satu rasa
Bergetar tika merasainya
Mohon padaNya agar terpelihara dari dosa
Salurkan pada yang sepatutnya
Orang tengah itu sebaiknya


Syariat dititik beratkan dan diutamakan
Tidak disampingkan mahupun disisihkan
Kerna jiwa terikat dengan peraturan Tuhan
Restu ayah bonda dalam ingatan
Segalanya mengikut kehendak Tuhan



Insya’Allah segalanya dipermudah
Allah Maha Tahu lagi Maha Bijaksana
Dengan izinNya bersatulah dua insan
Demi mencari redha Tuhan
Melayari bahtera impian
Merenangi lautan bersama insan pilihan
Bukan pilihan diri untuk insan
Tapi pilihan Tuhan untuk insan




Hasil Nukilan: Musafir Dunia, May 2008

MaTLaMaT

Apa Matlamat HidupMu?!
www.murabbi.net
Dihantar Oleh : musafir
Editor: KAKLONG




Ingat! Ingatkan kembali dirimu duhai insan akan Matlamat Hidupmu..

Katakanlah "Matlamatku hanya Redha Allah dan destinasi tujuanku adalah Akhirat yang kekal Abadi"...

Tepislah semua yang menghalang dirimu untuk mencapainya...

Tepislah semua penghalang itu! Usah dikau menoleh kebelakang lagi!


Susunkan langkahmu melaju..

Menuju apa yang dikau impikan..

Demi Dia yang menciptakan dirimu..

Demi Dia, yang sangat menyayangimu..

dan hanya kerana Dia..

Semoga al-falah di sisi Allah menjadi milikmu..

Amin Ya rabbal A'lamin...



Hasil nukilan: Musafir Dunia (MD), 11 November 2010, 3.56pm

Cinta Tetamu Hati....

Cinta Tetamu Hati
www.murabbi.net
Dihantar Oleh : annabadi
Editor: KAKLONG



Duhai saudara2. Cinta itu di dalam hati, bagaikan kita punyai sebuah rumah. Rumah itu sentiasa dikunjungi tetamu. Ada yang baik dan ada yang buruk. Terkadang rumah itu cantik apabila kita kemaskan, kita hiaskan dengan perabot KETAKWAAN, diwarnai indah dengan warna-warna KEIMANAN bahkan menjadi perhatian jika dilengkapi dengan kelengkapan ILMU pengetahuan. Tetamu yang baik hadir menambah perabot rumah mu, wahai kawanku. Dia mengindahkan lagi warna pada dinding hatimu bahkan sentiasa mengajak memenuhi rumahmu dengan kelengkapan ILMU...


Dan ketahuilah duhai saudara-saudaraku. Tetamu burukmu hanya ingin mencuri perabotmu,merosak dinding hatimu dan melenyapkan kelengkapanmusehingga rumahmu roboh dan kau sendiri ditelan bumi kemaksiatan. Suatu hari, bayu lembut menyapa telingamu, mengkhabarkan tentang tetamu yang bernama CINTA ingin bertandang ke rumahmu. Dan berhajat tinggal di dalam kamar hati mu.


Kau gembira mendengarkannya. Maka tatkala sang CINTA sampai di hadapan pintu rumahmu. Apa yang akan kau lakukan ???menerimanya sedangkan rumah mu bersepah tak terurus ???Dengan perabot TAKWA yang reput dan sudah lapuk tak diganti,dan warna-warna IMAN yang luntur tak diperbaharui. Dan hiasan kelengkapan ILMU yang masih belum mencukupi ???Sekalipun hatimu berat.


Pintalah sang CINTA itu pulang. Beritahulah kepadanya "Maafkan aku". Aku masih belum bersedia untuk menerima kau sebagai tetamuku. Kerana, aku ingin menggantikan perabot TAKWA ku kerana ia sudah reput tak bermaya. Agar TAKWA ku mengingatkan aku agar aku mencintaimu tanpa melupai PENCIPTA ku, yang Maha Pengasih.


Dan kau sendiri selesa beristirehat di dalam hatiku kerana aku ingin memperbaharui warna IMAN pada dinding rumah (HATI)ku. Agar hilanglah gelisahmu,reduplah hatimu dan tenanglah jiwamu saat kau memandangwarna-warna IMAN yang indah berseri. Terang dan menerangi. Kerana aku ingin menambah segala kelengkapan dan hiasan ILMU dalam rumahku. Agar kau selesa baring atas hamparan permaidani HARTA ku dan kau selesa dengan tutur bicara HIKMAH ku.


Kau tahu wahai CINTA ???Kerana setelah aku menerima mu sebagai tetamu ku...AKU TAK AKAN BIARKAN KAU KELUAR DARI RUMAHKU BUAT SELAMANYA.......


Duhai saudara-saudara. Sungguh cinta itu indah, namun ia adalah satu anugerah apabila kita sudah mampu dan bersedia. Tetapi bagi pelajar macam kita ???Cinta itu biasanya hanyalah musibah.


Cintailah ALLAH...Yang sentiasa mencintaimu,memeliharamu dan mengasihimu...Saat mereka bertanya...Mengapa kau mencintai ALLAH ?


Katakanlah wahai saudara-saudaraku. Kerana ALLAH lah yang menciptakan aku, memeliharaku dalam rahim bondaku,kerana aku Mendengar namanya saat bapaku berseru di telingaku. Kerana Dia yang menumbuhkan dagingku. Dan mengukuhkan tulangku. Dan sentiasa memaafkan segala salah - silapku, tutur bicara mulutku.


Bagaimanalah aku mampu untuk mencintai sesuatu atau sesiapa melibihi ALLAH. Aku tak menemui alasan untuk mengingkari Nya. Hidup dan matiku. Segalanya untukNya.

BaCa JaNGaN TiDaK DiBaCa...

12 BARISAN MANUSIA .. MENUJU KE AKHIRAT ( JANGAN SOMBONG UNTUK BACA DAN JANGAN KEDEKUT UNTUK BERKONGSI )
by Nor Abu on Monday, 18 October 2010 at 00:33
Barisan pertama:
Di iringi dari kubur dlm keadaan tidak bertangan & berkaki . keadaan ini dijelaskan melalui seruan Allah S.W.T :
"Mereka orang2 yg menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka yg sombong & tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat kehinaan didunia maupun di akhirat".
Firman Allah 'Aku akan memalingkan hati orang yg sombong serta takbur di muka bumi ini dengan tiada alasan yg benar dari (memahami) ayat2 Ku(yg menunjukkan kekuasaanKu),itulah balasan & tempat kembali mereka adalah neraka".

Barisan ke-2:
Di iringi dari kubur dlm bentuk babi hutan datang seruan Allah S.W.T.
"mereka orang yg meringan2kan solat sewaktu hidup,sesungguhnya orang yg memelihara solat 5 waktu akan dihindari dari siksa kubur sebaliknya, mereka yg mengabaikan maka waktu dia mati, Mayatnya akan dihimpit oleh liang lahat sehingga berselisih tulang rusuk."
Rasulullah S.A.W. bersabda "sesungguhnya seorang hamba apabila dia berdiri untuk bersolat,maka di letakkan semua dosanya di atas kepala & kedua2 bahunya, maka setiap kali dia rukuk atau sujud, berjatuhanlah dosa2 itu.

Barisan ke-3:
Di iringi dari kubur dgn bentuk keldai & perut penuh ular serta kala jengking
"mereka adalah orang yg enggan membayar zakat ketika hidupnya walaupun pada ketika itu mereka tergolong dlm orang yg berkemampuan.
Inilah balasannya & tempat kembali mereka adalah neraka.

Barisan ke-4:
Diiringi dari kubur dlm keadaan darah memancut keluar dari mulut
"Mereka adalah antara orang yg suka berdusta ketika berjual beli. Berniagalah dengan jujur serta amanah agar hasil yg diperoleh datang dari sumber yg halal.

Barisan ke-5:
Diiringi dari kubur dalam keadaan berbau busuk seperti bangkai ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu menganggu ketenteraman padang mahsyar
"Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula takut kepada Allah. inilah balasannya & tempat mereka juga adalah neraka.

Barisan ke-6:
Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus dari badan mereka adalah orang yg dahulunya menjadi saksi palsu.

Barisan ke-7:
Diiringi dari kubur tanpa lidah tetapi mengalir darah & nanah dari mulut mereka. Mereka ini adalah orang yg enggan memberi kesaksian kebenaran.

Barisan ke-8:
Diiringi dari kubur dlm keadaan terbalik,kepala kebawah & kaki ke atas. Mereka adalah orang yg melakukan zina.
Tempat mereka juga adalah di neraka. Sabda Rasulullah "tiada bersunyi2an antara seorang lelaki & wanita,melainkan wujudnya syaitan sebagai orang ketiga antara mereka".

Barisan ke-9:
Diiringi dari kubur dengan wajah hitam & bermata biru, sementara dlm diri mereka penuh dengan api gemuruh mereka adalah orang yg makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya.

Barisan ke-10:
Diiringi dari kubur dlm keadaan tubuh berpenyakit sopak & dipenuhi kusta. Mereka ini adalah orang yg derhaka kepada ibu bapa sewaktu hidupnya.

Barisan ke-11:
Diiringi dari kubur dlm keadaan buta,gigi panjang seperti tanduk lembu jantan,bibir terjuih hingga ke dada & lidah terjulur hingga ke perut serta keluar pelbagai kotoran yg menjijikkan.
Mereka ini adalah orang yg minum arak sewaktu hidupnya.

Barisan ke-12:
Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar2 seperti bulan purnama. mereka melalui titian Siratulmustakim seperti kilat.
Datang suara dari sisi Allah S.W.T. yang memaklumkan "mereka semasa hidupnya adalah orang yg beramal salih & melakukan kebaikan.
Mereka juga menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima waktu & meninggalkan dunia dalam keadaan bertaubat.
Inilah balasan mereka & tempat kembali mereka adalah syurga, beroleh keampunan, kasih sayang & keredhaan Allah S.W.T"


BACALAH YASSIN

RASULULLAH S.A.W. telah bersabda yang bermaksud:
"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:
1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
11. Rasulullah S.A.W bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.
12. Sabda Rasulullah S.A.W lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".
13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
14. Rasulullah S.A.W bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

Sesiapa yang menerima mesej ini tolong forwardkan kepada teman seagama yang lain.

Untuk renungan semua,

Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s
Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.
Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.
Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.
Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.
Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.
Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.
Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

Siapakah org yg KEDEKUT ?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar ilmu ini dan tidak berkongsi pada orang lain.

Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain...

Thursday, November 25, 2010

TERIMA KASIH.. DTG LAGI KER UPSI

Di kesempatan yang ada saya nak ucapkan terima kasih kepada adik-adik dari SMK Bukit Sawa, Marang Terengganu kerana sudi memilih UPSI sebagai destinasi untuk mereka berkursus. Mereka telah berkampung sehari di UPSI untuk Kursus PRS dan Kenali Malaysia. Guru-guru dan adik-adik ni telah memberikan kerjasama yang sangat baik dalam menjayakan program ini.Walaupun seketika bersama kenangan bersama adik-adik PRS takkan dilupai insyaAllah. Jadilah pemimpin dan PRS yang terbaik. Berpegang pada mota "Membina Diri Sendiri Untuk Membantu Orang Lain" dan perlu diingat adik-adik kita semua adalah khalifah Allah di muka bumi Allah ini. Tolong menolong pada perkara kebaikan dan janganlah kamu tolong menolong pada keburukan. Akhir sekali, salam ukhwah fillah abadan abada.

Ibu Yang Tidak Pernah Kecewa | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Ibu Yang Tidak Pernah Kecewa | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Kenapa Aku Masih Solo? | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Kenapa Aku Masih Solo? | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Memo Buat Si Belangkas | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Memo Buat Si Belangkas | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Untuk Bakal Teman Hidupku | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Untuk Bakal Teman Hidupku | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Friday, November 19, 2010

SELAMAT BERJUANG SAHABAT2 KU


Kepada kawan-kawan, kakak-kakak, abang-abang, adik-adik, puan-puan dan tuan yang akan menduduki peperiksaan (SPM, STPM, final sem ker) tidak lama lagi, semoga berjaya, jawab exam molek-molek deh, jangan lupa baca bismillah dan doa semoga setiap apa yang dilukukan diberkati Allah SWT... InsyaAllah kejayaan menanti bagi mereka yang berusaha. Bak kata Dr Malek la "semua boleh berjaya jika ada kesungguhan, kejayaan adalah ukuran peningkatan diri". Betul tak??? ha jawab2..

Penuhi dan manfaatkan dengan sepenuhnya masa yang ada lagi untuk menelaah dan membuat persediaan untuk berperang di medan peperiksaan. Sesungguhnya Ibn Abdul Baar ada meriwayatkan, Anas r.a. berkata, Rasulullah SAW bersabda ;

"Sesungguhnya malaikat menghamparkan sayapnya pada orang yang menuntut ilmu kerana redha dengan apa yang dituntut"


GOOD LUCK!!! ALL THE BEST!! BITAUFIQ WANNAJJAH!!

UBAT LAH HATI KITA SEBELUM TERLAMBAT



THE LOVE OF GOD


Look at the bird
They're singing melody of love
Look at the southern skies
Across the mountain high

Look at the sun
Giving shines to the world
Look at the beuty star
Up on the sky

The sea has its pearl
The sky has its sun
The rainbow glows
Beyong the wind
They all praise th power of Allah

Look at the land and the plant and all
Look around the world
Can't you see the love og God
Its piece and harmony

Gubahan : En Mohd Zamri bin Hashim
Bekas Kaunselor SMKSB

Saturday, September 4, 2010

Nikmat Sakit

Pada suatu hari, Ibnu Masud menziarahi Nabi Muhammad SAW yang mengalami demam panas. Beliau datang dan duduk di sisi Nabi Muhammad SAW. "Tuan, badan tuan panas," kata Masud sambil memegang tangan Nabi Muhammad SAW.
"Ya, saya menderita panas ini dua kali ganda lebih panas daripada kepanasan yang dialami oleh orang biasa," kata Nabi Muhammad SAW sambil menahan sakit. sebagai Utusan Allah, sememangnya beliau mendapat ujian hidup lebih daripada manusia lainnya demi menguji kekuatannya.
"Ya, tuan juga mendapat hikmah nikmat pahala dua kali ganda daripada orang biasa pula", sahut Ibnu Masud mula mengerti maksud Nabi Muhammad SAW tadi.
"Ya, begitulah," jawab Nabi Muhammad SAW.
"Setiap orang sakit atau pun ditimpa kesusahan walaupun sebesar duri, Allah menggugurkan dosa-dosa kesalahannya seperti gugurnya dedaunan dari pohon.." kata Nabi Muhammad SAW.

Friday, September 3, 2010

why we must have "MOTIVASI"



Walau apa-apa pun motivasi paling terbaik dalam hidup kita adalah "DIRI SENDIRI".
Andai berpeluh-peluh Dato' Fadzilah Kamsah berleter tentang Motivasi, tetapi dalam diri tidak ada kesedaran dan motivasi tidak akan jadi apa-apa jugak.. Jadi wujudkanlah motivasi dalam "DIRI SENDIRI" terlebih dahulu... Aja-aja Fighting!!

Mutiara Kata Untuk Anda

“Create your future from your future, not your past.” ~Werner Erhard

“Cipta masa depan anda daripada masa depan, bukan daripada masa silam”.

Apa pendapat anda mengenai mutiara kata ini? Apabila anda mahu mencapai sesuatu dalam hidup anda, adakah anda membuatnya berdasarkan kejayaan dan kegagalan di masa lepas atau berdasarkan sesuatu yang anda ingin capai di masa hadapan?

Mesej utama mutiara kata ini ialah masa lepas anda bukanlah kayu pengukur tahap kejayaan yang bakal anda kecapi di suatu masa akan datang. Jika semua ahli keluarga anda tidak berpendidikan tinggi, ia tidak bermakna anda akan ikuti jejak langkah yang sama. Jika kebanyakan ahli keluarga anda dan saudara mara anda bersifat panas baran dan mudah hilang sabar, ia tidak bermakna anda juga begitu.

Masa lepas atau silam adalah sesuatu yang sudah berlalu. Jika anda mahu berjaya di masa akan datang, fikirkan dengan sejelas-jelasnya apa yang anda mahu capai itu dan mulakan cara hidup seolah-olah anda sudah mencapai apa yang anda idamkan itu tadi.

Thursday, September 2, 2010

Marilah Berdoa

Doa aGAR Dipermudahkan Urusan

by Ustaz Zahazan Mohamed on Thursday, September 2, 2010 at 12:18pm

Apabila menghadapi sebarang masalah , mohonlah pada Allah swt. keringanan dengan membaca doa berikut :

اللَّهُمَّ لا سَهلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً ، وَ أَنْتَ تَجْعَلُ الْحُزْنَ إِذَا شِئْتَ سَهْلاً

Maksudnya : “ Wahai Tuhanku , tiada kemudahan melainkan apa yang Engkau jadikanmudah dan perkara yang susah boleh Engkau jadikan mudah , apabila Engkau mengkehendakinya” .[1]

Bila Tiba Hari Raya

hohoho.....balik kampung....hati girang....

walau apa-apa pun ingatlah org yang tersayang.....

Suasana hari raya semakin terasa.... ramai manusia telah berpusu-pusu untuk balik kampung...saya masih di sini... menghabiskan masa dengan sebahagian kecil kuliah yang tinggal dan menyiapkan beberapa tugasan.. dengan harapan dapatlah cuti raya dengan tenang sekali pada tahun ini .. huuhuhu...... walau apa2 pun di kesempatan ini saya nak mengambil kesempatan menyusun sepuluh jari ingin memohon maaf kepada semua yang mengenali diri ini dgn Ucapan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR & BATIN... balik kampung dengan selamat.. kirim salam pada semua ahli keluarga.. jgn lupa bawak balik kuih/biskut raya....

Friday, August 27, 2010

PROGRAM PENGURUSAN & KONSULTASI KAUNSELING

-pelajar asputri-
fasilitator2
bersama Pengetua SMKBM Puan Hajah Noraini bt A. Bakar
BANNER HASIL KERJA NORAINI BT AHMAD.. TQ

SEKRETARIAT LDK MSK SESI 2010/2011

LDK! LDK! LDK!......HAHAHAHA
TEAM LDK BERSAMA PENASIHAT CIK NAJIDAH DI KFC
TEAM LDK SEMASA PENDAFTARAN PELAJAR BARU
LDK! INSAN YG CEMERLANG LAHIR DARI AKAL DAN HATI YANG BERSIH

BaKTiSiSWa GuA MuSaNG

Barisan Fasilitator di SMK TIP 1... pengalaman baru.. kawe kena kecek kelate sokmo..
make pun manis belako....hhuhuhuhu.......tak bule tahan....
Semasa di puncak Gunung Gua Musang.... masuk paper tau dalam Sinar Kelate...

Program Motivasi Jubli Berlian SK Temoh

Keluarga angkat di Temoh
Barisan Fasilitator yang terlibat
Si Kembar yang sangat aktif...
gembira....

dahsyat dan menakjubkan.....













BeLiA BenCi DaDaH



Program Belia Unggul Bersih Dadah di SMK Benut Pontian Johor. Program di bawah Kursus Kaunseling Penyalahgunaan Dadah. Lagi lagi lagi lagi lagi la... berapa banyak lagi kan.. tapi program ini memang sangat mencabar dan eksotik untuk dilaksanakan. Bukan senang nak kemudikan pelajar yang sebegini. tapi berkat kerjasama semua ahli alhamdulillah berjaya. namun masih banyak yang perlu dipelajari dan diperbaiki untuk kegunaan masa depan.

Program Kembara Motivasi SMK TTDI, Shah Alam


Program ini anjuran sepenuhnya Belia 4B Shah Alam, program ini dilaksanakan selama 3 hari. Banyak pengalaman, bukan senang nak jadi senang apabila bergelar "KAUNSELOR" kelak. Walau apa-apa pun banyak yang aku pelajari dari pelajar di sini.

CiNTa IBaRaT PeLaNgi


Cinta padaMu Ya Rabbi bagaikan pelangi,
Indah dengan warnanya,

Diri ini hanya mengharap agar terik hingga ke petang,
Tapi kadangkala gerimis hadir ditengahari,

Biarpun demikian pelangi tidak pernah alpa menjelma
setiap kali gerimis mengundang,

Begitulah cinta agungku padaMu,
Biarpun pelbagai onar dan liku yang kutempuhi,
Cinta agungku tetap ada untukMu Ya Rabbi
hingga ke penghujung hayatku,

Kerana dengan kasih cinta yang mekar
mewangi di lubuk hati,
Akan membuahkan kasih suci cinta yang abadi dalam
menghadapi liku2 kehidupan dialam fana ini,

Demi menjadi insan yang taat dan patuh
pada segala perintahMu,
Dalam menegakkan panji-panji Islam,
di alam yang sementara ini.

Bulatkanlah Tekadmu

"APABILA KAMU TELAH MEMBULATKAN TEKADMU MAKA BERTAWAKALLAH KEPADA ALLAH" Ali Imran 3:159
syarat untuk berjaya : Ada matlamat, bertekad untuk memperolehnya dan yang selebuhnya ialah berdoa kepada Allah.Seseorang manusia yang bertekad untuk mencapai kecemerlangan dalam hidupnya dia tidak akan mengambil kisah perkara-perkara kecil seperti penyanyi manakah di tangga teratas carta 10 hot fm minggu ni, kenapa pula pasangan sensasi itu bercerai, bilakah album baru mereka akan dipasarkan...dan sebagainya. Jadi manusia yang cemerlang fikirkanlah perkara yang sepatutnya manusia cemerlang itu berfikir.


Thursday, August 26, 2010